Leser du Rosehagen? Eller kanskje du nettopp har begynt på Barn av stormen i Pust-serien? I november gjorde Telemarksavisa et portrettintervju med forfatteren bak begge seriene, Merete Lien. Her forteller hun om åpenhjertig om forfatterskapet sitt, suksessen i Polen og oppdagelsen av Jomfruland.
For 20 år siden flyttet Merete Lien fra Bergen til Kragerø. Oppdagelsen av Jomfruland ble en katalysator for forfatterspiren. I dag 20 år senere, har hun gitt ut nærmere 80 serieromaner, og lanseres også i Polen.
Jeg har nok alltid skrevet på en eller annen måte, sier Merete Lien, forfatteren som er bokaktuell året rundt.
Etter å ha brukt flere år på sin første frittstående roman «Bak mørket», som kom ut i 1996, for så å gi ut «Vinterlys», endret ting seg i 1999.
– Damm lette etter nye serieforfattere og jeg rakk egentlig ikke å være med. Jeg skrev et kapittel og en ide om å lage noe fra Jomfruland, forklarer Lien. Det var slik forfatterens første romanserie «Barn av stormen» oppstod.
– Det var en venninne som tok meg med til Jomfruland. Da ble jeg frelst. Jeg tenkte på hva som egentlig har skjedd, hvordan livet har vært på øyene her før.
Resultatet av tankene ble altså serien «Barn av stormen», en romanserie som tar for seg 17 år gamle Agnete, og losmiljøet på Jomfruland fra slutten av 1700-tallet og noen tiår fremover.
– Det handler mye om Jomfruland, årstidene, vær og vind, og mytene rundt øya, forklarer Lien. Så forelsket i stedet ble hun, at hun kjøpte seg en campingvogn.
– Jeg hadde campingvogn der ute for å kunne være der mest mulig. Så var det jo et fint sted å være for barna mine også.
Serien «Barn av stormen» beskriver hun som sin egen versjon av «Stormfulle høyder». Serien som til slutt endte på 36 bøker, relanseres i januar.
FORFATTER PÅ HELTID
Hun skriver ikke uten faglig ballast. Lien er opprinnelig lærer, og har blant annet hovedfag i historie på CVen. Hun jobbet på Kragerø videregående skole, men fant ut at hun måtte kutte kraftig ned på læreryrket for å konsentrere seg mer om skrivingen.
Nå har hun kommet til bok nummer 40 i sin andre romanserie «Rosehagen». En romanserie med et krimplott som veksler på å skje i Bergen og Kragerø.
– Hvor mye må du skrive hver dag?
– Jeg må ikke skrive hver dag. Jeg jobber stort sett til vanlige arbeidstider som alle andre. Jeg skriver gjerne tidlig på dagen, og pleier vel å skrive rundt ett kapittel hver dag, sier hun. Utenom det blir det en del research og planlegging. Selv om hun nå har unnagjort 40 bøker i serien, aner hun ikke hvor det skal ende.
– LAVMÆLT VAKKERT
Forlagsjef i Cappelen Damm, Tomas Algard er strålende fornøyd med å ha Merete Lien som en av sine romanserieforfattere.
– Siden Margit Sandemo startet opp romanserietradisjonen her i Norge med «Sagaen om Isfolket» er nok Merete den mest poetiske, mener Algard.
– Hun har en egen følelse for det poetisk romantiske som aldri blir banalt, men lavmælt vakkert.
Forfatteren selv har hørt lovordene fra forlaget før.
– Jeg legger veldig vekt på skjønnhet i språket, det er noe av det som gjør at jeg synes det er så spennende å skrive, sier Lien.
3,5 MILLIONER BØKER
Det er ikke bare i Norge Lien gis ut. 15 bøker i romanserien «Rosehagen» ble lansert i Polen i 2007, og fra og med april slippes også «Barn av stormen» løs på det polske markedet.
– Man blir ikke rik på bøker i Polen, men det er morsomt at det kan være opp til 50 000 mennesker som kjøper Meretes romaner i Polen annenhver uke, sier Algard og avslører at kragerøforfatteren nå nærmer seg 3,5 millioner i opplag totalt.
– Hvorfor tror du historiske serieromaner appellerer til folk?
– Alle nordmenn er egentlig fiskere og bønder, uansett hva vi jobber med. Jeg tror folk har en lengsel til det som en gang var.
Med høy produktivitet og lave priser melder er det ikke fritt for at kritikere for vann på mølla. Lien understreker at det er forskjell på romaner som man bruker ti år på og serieromanene.
– Serieromaner kan ikke sees på som en enhet. Det finnes flere sjangere innenfor begrepet. Jeg mener at hver roman bør vurderes sjanger for sjanger Jeg er veldig opptatt av at det jeg skriver skal være historisk korrekt, og best mulig.
Og bergenseren mener også det er viktig å skille mellom underholdningslitteratur og «seriøs litteratur».
– Det har blitt sagt at seriøs litteratur pirker i sårene, mens underholdningslitteraturen legger plaster på sårene.
– Hva tenker du om at det har blitt trykket 3,5 millioner eksemplarer av dine bøker?
– Det er litt svimlende, for når du sitter og skriver så skriver du for deg selv. Du kan ikke sitte og tenke på alle som leser det. Men det er fantastisk at bøkene har blitt tatt så godt i mot, avslutter Lien.
■ ■
Artikkelen er skrevet av Bjørnar Hagen Vika, journalist i Telemarksavisa. Artikkelen stod på trykk i Telemarksavisa 19. november 2011 og er gjengitt med tillatelse fra avisen.