Utseendet til serien Ildkorset har fått mye skryt, og vi er mildt sagt stolte! Forsiden fenger. Er det fargene? Desperasjonen i blikket til Marine? Eller hvordan gamlekjæresten Einar klamrer seg fortvilet til den spede hånden hennes. Himmelen lyser i blodrødt og svart, vi ser det er en ekte vestlandsstorm som kommer rullende over Jæren.
Eline har illustrert flere av seriene våre, blant annet Odelsjenta, Fossefall, Årringer og ikke minst en annen serie av Frid Ingulstad: Ingebjørg Olavsdatter. Vi spurte henne om hva som trigget inspirasjonen hennes, og hvordan hun jobbet.
«Inspirasjonen er historien! Jeg leser jo alle bøkene før jeg illustrerer. Målet mitt er å formidle stemningen i historien på forsidene, slik jeg alltid prøver på. Her er det en dyster, mørk historie i en spennende tid, og det er mye dramatikk og spenningselementer å plukke fra, noe som gjør jobben med å velge motiv enklere. Teknikken er heldigital. Når jeg sier heldigital, mener jeg at jeg ikke maler dette i olje, som jeg gjør med flere av de andre seriene. Jeg jobber like mye med foto, modeller og kostymer som jeg pleier, men maler så det endelige motivet rett i Photoshop, altså på en datamaskin.
Historien i denne serien er jo egentlig helt grusom, og den starter ganske rett på Marines fortvilte skjebne. Det var derfor fullstendig utelukket å ha en klassisk første-forside, med en smilende hovedperson. Forlaget ønsket også i utgangspunktet lyse illustrasjoner i lettere farger, noe jeg tidlig satte meg mot, ettersom det ikke passet til historien. Derfor valgte vi lyst design for å lette det opp på den måten. Denne illustrasjonen til bok 1 er egentlig ikke hovedidéen og ble til litt på overtid etter at den første skissa/idéen ble forkastet. Som du ser, så er den faktisk bare en variant av motivet fra den gamle serien. Jeg ønsket bare å få frem enda mer dramatikk og de fortvilte følelsene til hovedpersonen.
Fremover i serien har vi vekslet på scenemotiv, flermotiver og collager. Dette for å ha mest mulig frie hender til å formidle historien på best mulig måte og trigge nysgjerrigheten til leseren uten å avsløre for mye, noe jeg synes fungerer bra. Bok to er sammensatt av to motiv.»
For dere som leser Sønnavind, så er det kanskje noe deres skarpe øyne også drar kjensel på. Designer Tine Winsvold fant inspirasjon hos kollega Sissel Boniface, og tok utgangspunkt i det røde båndet som Sissel lot flyte over forsiden på Sønnavind. Men på Ildkorset er det brukt en lysere farge mot den mørke himmelen. Skrifttypen valgte hun fordi den var «høytidelig, religiøs og skapte stemning». Som dere ser, er «T» i «ILDKORSET» formet som nettopp et kors.
For å lese mer om serien, og bli abonnent klikk her.