Hver sommer setter Christin Grilstad Prøis, forfatteren av Livets lenker, opp musikalen Den Gode Hensigt i Svelvik. Men det er ikke bare, bare å sette opp en musikal med 80 skuespillere! Det er litt av et puslespill, og i år holdt hun oss oppdatert om hvordan det gikk på NorskeSeriers Facebook-side. I dette blogginnlegget har vi samlet alle brevene Christin sendte til oss før premieren på spelet.
Første musikalbrev:
Å skrive serieromaner er en alle tiders jobb, men når august nærmer seg tar jeg pause fra Livets lenker. I august er det nemlig kun en ting som gjelder; sommermusikalen Den Gode Hensigt. Jeg elsker musikaler! I 2010 fikk jeg muligheten til å få satt opp min egenskrevne musikal, og siden den gang har Den Gode Hensigt blitt brakt til live hver august, men like stor entusiasme fra de 80 skuespillerne og de rundt 150 øvrige frivillige som arbeider i kulissene.
Sommermusikalen er som en sceneversjon av en serieroman. Handlingen er historisk, det handler om Napoleonskrigen og om 100 bondesoldater som ble stasjonert på det lille ladestedet Svelvigen ved Drammensfjorden, men det handler også om Anna, skipperens datter som blir lovet bort til overtollbetjent Mathiesen, livet på vertshuset der Johanne styrer med hård hånd, og om jomfru Barbara som ankommer Svelvigen som overtollbetjentens nye husholderske.
I løpet av 17 hektiske dager skal kulisser og amfi bygges, musikalen skal øves inn og settes opp. Det er like spennende hvert år om logistikken holder. I dag begynner rigginga på brygga der kulissene skal opp. På søndag møtes skuespillerne. Men kommer vi i mål i år? Vil været holde? Greier vi å selge 2000 billetter? Hvilke problemer og utfordringer kommer vi til å støte på? For noe er det alltid som skjer … Jeg lover å holde deg oppdatert!
Andre musikalbrev:
Nå syder det i lille Svelvik! På brygga midt i sentrum vokser kulissene til sommermusikalen Den Gode Hensigt frem. 18 mann er i arbeid, og det snekres, sjaues og males. Selv sitter jeg hjemme sammen med min Pål og mastrer musikksporene til årets oppsetting. Dette skulle vi selvsagt ha gjort for lengst, men hvor blir det av tida? Jeg syns det var mai i går.
I går møttes skuespillerne for første gang etter ferien. Jeg blir alltid like overvelda når jeg ser dem alle sammen. I blant får jeg litt dårlig samvittighet også, for hva jeg har satt i gang, for foran oss ligger krevende lange dager. Disse første dagene øver vi i en idrettshall. Kulissene må bli ferdige før vi inntar spillestedet. Det ljomer godt i hallen. 80 skuespillere i alle aldre, de yngste er snaut fem, de eldste har rukket å være pensjonister i en årrekke, og alle har mye å kommentere. «Det var ikke slik vi gjorde det i fjor». «Er det ikke enklere om …» «Men jeg skal jo inn fra den andre sida». Koreograf Aina morsker seg og lurer på hvorfor ikke skuespillerne har holdt dansetrinnene ved like i løpet av sommeren. To melder at de likevel ikke kan være med i årets produksjon. En mener at soloverset er umulig å synge, mens en tredje faller fullstendig i staver og griner så tårene spruter når Ellen Nikolaysen går gjennom en av solosangene sine. Det siste tegner forresten godt. En oppsetting skal jo få folk til både å le og grine. Jeg er bekymret for antallet som vandrer rundt med manus i hånden. Vi har kun en uke på oss. Hallo!!! Kanskje det er på tide å ta på seg “morskehatten”!
Tredje musikalbrev:
Nå går tida altfor fort. Det er allerede torsdag. Om fem dager er det førpremiere på sommermusikalen Den Gode Hensigt. Jeg blir faktisk litt småkvalm når jeg tenker på det.
Dagene forsvinner mellom henda på meg. Jeg har tusen diverseposter å ordne, alt fra hentepakker med regncaper på Posten, til å sørge for lyd på øvingene. Dessuten mangler sygruppa strykejern, flosshatten til skipper Toft viser seg å være for liten, vi har glemt å bestille mikrofontape, og jeg er irritert på Drammens Tidene som kun skriver om Svelvik når noe går på tverke. I natt sto jeg opp og sendte dem en sinnamail grunnet en artikkel der de karakterisert stedet som et sjelløst tapsprosjekt. Hvor er avisa nå som det syder av liv i byen? Dugnadsånden på brygga mangler sidestykke, her flommer det av sjel og sjarm og folk smiler om kapp med sola.
Innøvingsdagene på brygga er nesten for varme. Hvordan regissør Øen beholder roen fatter jeg ikke, for om jeg får 100 spørsmål daglig om alt mellom himmel og jord, så får han det tredobbelte. Lyd og lys, tekniske gjennomganger og lydprøver nærmer seg. Søndag er den store dagen for full gjennomgang med teknikk, kostymer og sminke. Så spørs det da, om vi ler eller griner etterpå. Om det siste skulle bli tilfelle, har vi faktisk (hysterisk latter fra forfatteren kan høres) en hel dag til rådighet for å rette opp de verste brølerne.
Fjerde musikalbrev:
Det er søndag. Det er tre dager til premieren, og om en uke er alt over. Da er sommermusikalen Den Gode Hensigt 2015 historie. I går var jeg på spillplassen i tretten timer, noe jeg kjenner i dag, for å si det sånn.
Øvelsene skrider fremover i solsteika. Det er så varmt, så varmt, og folk er i sving på alle kanter. Sygruppa får stadig nye oppdrag. Jomfru Barbara trenger en veske. Strikkbeltene fra i fjor, de til mikrofonsenderne, er søkk vekk. Nye må sys i en fei. Regissør Øen lurer på om det er mulig å hoste frem ti mamelukker. Han har nemlig fått en idé…
Trivsel er i fokus. Hver dag serveres det mat til alle involverte. Felles middag er en fantastisk måte å begynne dagens samling på. Litt løssluppen prat over en suppetallerken kan løse både verdens- og musikalproblemer.
En av hovedrolleinnehaverne er blitt syk. De profesjonelle er dog noen hardhauser. Det skal mye til for at de ikke kommer seg opp av senga, men jeg har faktisk hatt de fæleste drømmer om hvem som ville være den naturlige stand in. Manusforfatteren kan vel alle replikkene på rams? Nei, jeg kan ikke det vet’u! Jeg sender derfor alle gode bedring-tanker jeg har og krysser fingre og tær for at alle vil være på plass på scenen når det gjelder, slik at en smånervøs forfatter slipper.
Femte musikalbrev:
Så er den store dagen her! Tullhue, sier Prøis når jeg, sjukt nervøs på alles vegne, babler om alt som kan gå galt på premieredagen til sommermusikalen Den Gode Hensigt, som for eksempel været.
De siste dagers regn og tordenbyger har vært en påkjenning, men nå er vi klare til å ta imot publikum. Skuespillerne har alt inne. Spillplassen er rydda, vaktene er på plass. Seilskuta Christiane har lagt til kai og ruver vakkert integrert med fulle seil i kulissene. Bygdas 7. klassinger, som alle inviteres til sommermusikalen, har hatt den obligatoriske historietimen med en i overkant snakkesalig forfatter, og folka fra skrivetolketjenesten, som tolker forestillingen via skjerm, er på plass. Det eneste som mangler er månen, og det får jeg gjort sørgelig lite med. Jeg, mitt nek, har i lang tid proklamert at det blir litt av et skue når månen, som nærmer seg full, stiger opp over Hurumlandet og farger scenografien med sitt magiske lys! Men det er jo ingen måne å se! Etter å ha googla fenomenet «hvor er månen», må jeg beskjemmet innse at jeg har sovet i naturfagstimene. Den troløse månen står i disse dager opp så tidlig at den forlengst har passert over hodene på oss, og er på god vei ned mot horisonten i vest idet forestillingen begynner.
Om noen timer slippes publikum inn i amfiet og jeg skal sette i gang kveldens ouverture. Gårsdagens generalprøve gikk over all forventning. Det har vært en vanvittig deilig kreativ innøvingsuke med fine folk på alle kanter. Med en million maur i magen kan jeg nesten ikke vente med å vise frem årets resultat.
Sjette musikalbrev:
I kveld spilles siste forestilling av sommermusikalen Den Gode Hensigt. For en vidunderlig seilas dette har vært. Etter regnværspremieren har vi vært velsignet med lune sensommerkvelder, og der jeg har sittet i amfiet og sett på bryggelivet anno 1812, farget av det gule scenelyset, så har det vært med en inderlig glede over hva man faktisk kan få til bare mange nok er med og drar lasset.
1800 publikummere har fått med seg årets forestilling. Kveldens forestilling er utsolgt, og det renner inn med meldinger fra folk som lurer på om det likevel er mulig å sikre seg billett. Å være med og skape noe som folk gleder seg til og ønsker, gir den største glede, enten det nå foregår på scenen eller mellom permer.
På mandag skal det bli godt å krabbe inn igjen i skrivehula og dykke ned i Livets lenker. Etter to intensive musikaluker har jeg fått sosial metting så det holder, og jeg ser frem til en rolig skriveperiode, men først altså; kveldens siste forestilling med påfølgende teppefallsfest og helvetessøndag med nedrigging.