Tilbake til 30-tallet med Nora

To badenymfer på Bygdø i 1931. Foto: Henriksen & Steen. Nasjonalbiblioteket.

Tekst: Jeanette Semb

Da jeg debuterte som serieforfatter i 2009, var det med serien Solgård, som hadde handling fra slutten av 1800-tallet. Deretter har jeg beveget meg fremover i tid. Med Skjærgårdsliv fra 1909, Familien på Villa Solgry fra 1927, og nå med Nora fra Engelsviken, som har handling fra 1934 og fremover. Det er utrolig spennende å skrive om en tid mine besteforeldre vokste opp i. Min kjære bestemor var født i 1914, og hun var 20 år i 1934. Min bestefar var 22 år.

Nora fra Engelsviken er en serie på 20 bøker.

Økonomisk krise og nøysomhet

30-tallet var et tiår som rommet mye. I 1929 kom det store børskrakket på Wall Street, og årene etter var sterkt preget av det. I Norge og Europa ble det økonomisk krise med stor arbeidsløshet, med kommunisme og fascisme som dominerende strømninger. Alt dette som skulle bli opptakten til den 2. verdenskrig.

I hverdagen var 30-tallet en tid da mange levde enkelt og nøysomt. Folk flest hadde lite, og klær ble gjerne sydd om og brukt på nytt. På bygda levde mange tett på naturen, og selvforsyning var vanlig. Poteter, grønnsaker og bær ble dyrket i hager og åkre, og slakting på høsten var en viktig hendelse for å sikre mat gjennom vinteren. Samtidig ble det mer vanlig med radio i hjemmene, og for mange åpnet dette en ny verden av musikk, nyheter og underholdning.

Koselig selskap i 1939. Foto: Henriksen & Steen. Nasjonalbiblioteket.

Innen motebildet preget Hollywood-stjerner som Greta Garbo og Clark Gable tidens idealer. Kvinner begynte å bruke enklere og mer praktiske klær, med kjoler som hadde lengre linjer og markert midje. Bølgete frisyrer og røde lepper var på moten, og mennene gikk gjerne med hatt – noe som nesten var en selvfølge når man gikk ut.

Greta Garbo
Mannequinoppvisning hos Steen & Strøm. Foto: Henriksen & Steen. Nasjonalbiblioteket.
Bryllup i 1932. Foto: Henriksen & Steen. Nasjonalbiblioteket.

I byene ble det også bygd nytt, med funksjonalismen som stilretning. Store vinduer, rette linjer og lyse rom ble idealet, og arkitekturen gjenspeilte en tro på modernitet og fremtidstro, selv i en tid preget av usikkerhet. Samtidig holdt mange på de gamle verdiene, og kontrasten mellom tradisjon og modernitet var tydelig i både byggeskikk og livsstil.

Deichmanske bibliotek i Oslo åpnet i 1933. Foto: Henriksen & Steen. Nasjonalbiblioteket.

I kulturlivet skjedde det også mye. 30-tallet var gullalderen for kinofilm. Norske kinosaler viste både norske produksjoner og de store amerikanske filmene, og for mange ble kinoen et fristed fra en ellers krevende hverdag. Jazzmusikken fikk stadig større fotfeste, og på dansegulvet var det rumba og swing som inntok parketten. I de finere kretser ble det ansett som en styggedom, men det ga ungdommen et pusterom fra de alvorlige tidene.

Soria Moria kino i 1930. Foto: Wilse, Anders Beer / Oslo Museum
Fra teateroppsetningen Siste par ut på Nationaltheatret i 1933. Foto: Rude, Ernest. Nb.no.

1930-tallet var altså en tid som rommet både dramatikk, store samfunnsendringer og nye kulturelle impulser. For meg som forfatter er det spennende å kunne utforske hvordan mennesker levde og tenkte i en tid som på mange måter var så annerledes enn vår egen, men som likevel føles nært fordi det var den tiden mine besteforeldre var unge.

Gjennom Nora fra Engelsviken håper jeg å gi deg et lite innblikk i denne epoken, samtidig som dere får bli kjent med karakterer som lever, elsker, drømmer og kjemper – akkurat slik mennesker alltid har gjort, uansett tid.

Jeanette

Nora fra Engelsviken


Engelsviken, 1934. Under sommersolen feirer Nora sin enogtyveårsdag med et storslått hageselskap. Faren, skipsreder Rasmus Krogh, er stolt av sin eldste datter, som en dag skal overta rederiet. Men festgleden blir brått avbrutt av en melding om et dramatisk skipsforlis. Faren drar ut for å redde mannskapet – og forsvinner sporløst.

Knust av sorg, men fast bestemt på å hedre sin fars arv, forbereder Nora seg på ansvaret som venter. Men i skyggene lurer personer som vil ha makt og rikdom – og de er villige til å gjøre hva som helst for å sikre seg det. Hvem kan hun Nora stole på? Og hva skjedde egentlig den skjebnesvangre sommerkvelden?